Vill du ansöka om att upphäva ditt tillstånd för miljöfarlig verksamhet? Här kan du lämna in din ansökan till Miljöprövningsdelegationen.
Observera att ansökan ska skickas in av behörig firmatecknare för tillståndshavaren alternativt av någon med fullmakt från behörig firmatecknare att företräda tillståndshavaren.
Du behöver redovisa:
- vilken verksamhet det gäller
- kontaktuppgifter och eventuellt ombud
- Länsstyrelsens anläggningsnamn och anläggningsnummer (uppgifterna hittar du i miljörapporten)
- varför du anser att kraven i 24 kap. 13 § 1 p. miljöbalken är uppfyllda, det vill säga om tillståndsplikten för verksamheten har upphört eller om verksamheten slutligt har upphört
- bevis på att anmälan gjorts till tillsynsmyndigheten (kommunen)
För att få ditt tillstånd upphävt behöver du ha anmält att du har för avsikt att ansöka om att upphäva ditt tillstånd. Anmälan ska lämnas till den tillsynsmyndighet som du kommer att ha när tillståndet inte gäller längre, det vill säga miljönämnden eller motsvarande i din kommun. Tillståndet kan inte upphävas förrän en sådan anmälan har gjorts. Bevis på att anmälan gjorts till tillsynsmyndigheten kan vara t.ex. ett beslut från tillsynsmyndigheten eller en kopia av anmälan som har en inkomststämpel av tillsynsmyndigheten.