Logga in

Mer information

 

Stiftelselagen (1994:1220)

Stiftelseförordningen (1995:1280)

Avgiftsförordningen (1992:191)

Lagen (1967:531) om tryggande av pensionsutfästelse m.m.

Lag (1994:1221) om införande av stiftelselagen

Kammarkollegiet

Stiftelseregistret - ändamålssökning

Bokföringslagen (1999:1078)

Årsredovisningslagen (1995:1554)

Om e-legitimation

Ladda ner Acrobat Reader

 

 

E-tjänsterna är stängda för systemunderhåll och uppgradering fredag den 12 december klockan 16.00 till 22.00

Den 13 juni flyttar vi länsstyrelsernas e-tjänster till www.lansstyrelsen.se/e-tjanster där du kan välja den e-tjänst du är intresserad av.

Risk för störningar i e-tjänsterna från och med söndag den 25 maj klockan 21.00 – måndag 26 maj klockan 04.00.

Senast uppdaterad: 2015-03-20
Ansvarig för sidan: Infomaster
­­En hög med pengar

Stiftelser

Vad behöver jag för att använda en e-tjänst
Vad är en e-legitimation?
Hur skaffar jag en e-legitimation?
Hur testar jag min e-legitimation?


­Nya funktioner i e-tjänsten

Personer som är registertecknare för fler än en stiftelse kan efter inloggning i e-tjänsten välja stiftelse och få uppgifter förifyllda från stiftelseregistret.­­
BankID fungerar på ett nytt sätt och det kan innebära att du får problem med att logga in i våra e-tjänster. Om ditt BankID inte fungerar bör du hämta en ny version av BankID säkerhetsprogram på install.bankid.com. Har du fortfarande problem kan du få hjälp på BankIDs webbplats. http://support.bankid.com/supportbankidcom/

Tjänster tillgängliga för alla
Om stiftelsen är registrerad i stiftelseregistret kan du via särskilt formulär skicka in årsredovisning och revisionsberättelse.

Om du har en e-legitimation kan du via särskilt formulär anmäla en stiftelse för registrering i stiftelseregistret.

Om du kan betala direkt online med kort (Visa eller MasterCard) kan du via särskilt formulär beställa registreringsbevis.

Beställ registreringsbevis för en eller flera stiftelser

I formuläret får du välja om du vill få registreringsbeviset skickat till din e-postadress eller till en vanlig postadress. Observera att du måste betala en avgift på 180 kr för varje registreringsbevis du beställer. Beställning kan göras när som helst under dygnet.

Du kan också söka stiftelser i hela landet med ett visst ändamål eller namn. Stiftelseregistret - ändamålssökning

Via träfflistan får du fram adresser och andra kontaktuppgifter för stiftelser.

Tjänster tillgängliga för registrerade stiftelser med registertecknare.

Med den här tjänsten kan du via särskilda formulär:

  • Anmäla avgående respektive ny registertecknare för en stiftelse
  • Anmäla ändring av registeruppgifter för stiftelse
  • Anmäla ändring av registeruppgifter för pensions- och personalstiftelse
  • Anmäla avregistrering av en stiftelse

under förutsättning att du är anmäld som registertecknare för en eller flera stiftelser och har en e-legitimation. Observera att ett formulär måste fyllas i för varje stiftelse i det fall registertecknaren är utsedd som registertecknare för flera stiftelser.

För att ta del av de tillgängliga tjänsterna måste du vara inloggad, inloggningen krävs när en sida med en sådan tjänst öppnas.

Är du inte registertecknare finns information om hur du blir det här och om du saknar e-legitimation kan du läsa mer om detta under ”Svar på frågor”.

Inhämtande av uppgifter vid anmälan från stiftelser
När en e-tjänst används av en registertecknare för en stiftelse kommer länsstyrelsen att hämta in vissa uppgifter från Skatteverket och Bolagsverket. Adressuppgifter för anmälda styrelseledamöter hämtas från Skatteverket. För anmälda styrelseledamöter i näringsdrivande stiftelse eller pensionsstiftelse hämtas uppgift om eventuellt näringsförbud och eventuell personlig konkurs från Bolagsverket. Vid anmälan om registrering av pensionsstiftelse hämtas bolagsuppgifter från Bolagsverket.

Närmare information och upplysning finns redovisat under varje e-tjänst.

Förändringar från den 13 december 2014

Från och med den 13 december 2014 har formulären en ny layout, men uppgifter och funktion är densamma som tidigare. Däremot krävs inte längre signering med e-legitimation när formuläret granskats och godkänts, utan formuläret skickas in direkt.